"Ludzka stopa jest machiną o mistrzowskiej konstrukcji oraz dziełem sztuki." (Leonardo Da Vinci)

SPECJALISTYCZNA PIELĘGNACJA

Wkładki/ ortezy termoplastyczne:

Nasze stopy przez 365 dni w roku narażone są na chodzenie po twardych, płaskich powierzchniach.. Brak przyzwyczajenia stopy do płaskiego i twardego podłoża prowadzi do pojawienia się różnych dolegliwości bólowych i chorób począwszy od stóp poprzez stawy kolanowe aż po kręgosłup.

Wkładki Formthotics można porównać do korygującego aparatu ortodontycznego na zęby.  Czas korekcji naszych stóp za pomocą wkładek jest porównywalny do czasu noszenia aparatu na zębach. Efekty są tym lepsze im wcześniej zastosujemy wkładki. Dlatego ważne jest aby zadbać o prawidłową pielęgnację już w wieku dziecięcym. Delikatne stópki potrzebują specjalnej opieki, gdyż są one szczególnie wrażliwe.

Złe nawyki, bądź rozwijające się wady mogą prowadzić do powstania stopy koślawej, która nieleczona z czasem przerodzi się w płaskostopie co może doprowadzić do szybszego zużywania się powierzchni stawowych a w przyszłości wielu chorób kolan czy kręgosłupa. Z wkładek powinny korzystać dzieci, młodzież, ale także i osoby dorosłe. Nigdy nie jest za późno na ich zastosowanie, a tym samym zadbanie o własne zdrowie.

Odcisk/nagniotek - powstaje wskutek urazu mechanicznego (m.in. noszenia ciasnego obuwia, wadliwego ustawienia stopy np. koślawy paluch, płaska stopa). Odciski mogą powodować ból wskutek ucisku mas rogowych na zakończenia nerwowe.

Modzele - obszar nadmiernego rogowacenia skóry na stopie. Najczęściej kształtu kolistego lub nieregularnego. Barwy żółtej lub żółtobrunatnej. Występują w miejscu urazu mechanicznego. Często w obrębie modzela występuje zaburzenie czucia oraz odczuwalny ból podczas chodzenia.

Pękające pięty – częstym powodem tej dolegliwości jest sucha skóra. Przyczyną natomiast często nieodpowiednie, za ciasne obuwie, o zbyt twardej podeszwie, które wywołuje trwały ucisk, bądź tarcie które prowadzi do nadmiernego podrażnienia skóry, a co za tym idzie do jej rogowacenia. Obumarły, suchy naskórek charakteryzuje się żółtym odcieniem, zazwyczaj jest bardzo suchy i spękany, łuszczący się.

Wrastający paznokieć - wnikanie bocznych części płytki paznokciowej w otaczające tkanki miękkie, prowadzące do stanu zapalnego bocznego wału paznokcia. Do przyczyn należą: za ciasne obuwie, powtarzające się urazy, nieprawidłowe obcinanie paznokci, czynniki genetyczne. Najczęstsze objawy: zaczerwienienie, obrzęknięcie wałów paznokciowych, silny ból. Wrośnięty paznokieć najczęściej dotyczy palucha.

Klamry:

Wskazanie do stosowania klamry:

- paznokieć wrastający,

- paznokieć wkręcający się,

- zamiast operacji,

- odciski w wale paznokciowym,

- deformacje paznokcia.

Klamry mają na celu zmniejszenie bądź całkowite zniesienie ucisku na wał paznokciowy, korekcję kierunku wzrostu płytki, wykształcenie prawidłowego wybrzuszenia płytki. W 95% udaje się uniknąć zabiegu chirurgicznego.

Na powodzenie terapii przy pomocy klamer mają wpływ takie czynniki jak:

- gotowość pacjenta do współpracy

- cierpliwość

- noszenie odpowiedniego obuwia

Czas trwania terapii klamrą metalową uzależniony jest od stopnia wkręcania się paznokcia oraz jego grubości i twardości.